Het
ontwikkelingsproces van deze locatie is zeer interessant, omdat het Volkskrantgebouw recent (eind 2011) verkocht is aan een
nieuwe partij en herontwikkeld zal worden. Hiermee is uit deze casus af te
lezen wat de effecten van tijdelijk gebruik kunnen zijn.
Initiatiefnemers en doel project
In 2007 werd Urban Resort opgericht,
een organisatie die creatievelingen van betaalbare werkruimte wil voorzien en
dit wil bereiken door de duizenden vierkante meters (kantoor)ruimte die niet
benut worden hiervoor in te zetten. Gezien deze leegstand en het stagneren van
bouwactiviteiten vanaf 2008, is Urban Resort toevalligerwijs precies op het
goede moment opgericht. De eerste locatie van Urban Resort werd het
Volkskrantgebouw, waar zij ook zelf introkken en nog steeds gevestigd zijn.
Urban Resort is een afwijkende initiatiefnemer: een klein groepje idealisten, dat met hun exploitatie van dit gebouw geen winst voor ogen had. Urban Resort wilde met de transformatie van het Volkskrantgebouw een bijdrage leveren aan de culturele verlevendiging van Amsterdam. Urban Resort treedt op als verbindende schakel tussen het grote aanbod van leegstaande werk- en kantoorruimtes in en om Amsterdam, en de grote vraag naar bedrijfsruimte voor dolende groepen van kunstenaars, ambachtslieden en (door)startende ondernemers in de creatieve sector. Traditionele initiatiefnemers van ontwikkelingsprojecten – corporaties, ontwikkelaars en overheden – zagen rond 2008 wel het probleem van de vele leegstaande kantoorpanden, maar verkeerden niet in de mogelijkheid om deze ruimtes aan te bieden aan partijen die zich aan de onderkant van de markt bevinden. De gemeente is immers gehouden aan grenzen bij het risicodragend ontwikkelen van bedrijfspanden, en projectontwikkelaars en corporaties kunnen en willen de zakelijke risico’s meestal niet aangaan. Aangezien de ruimtes ook niet verhuurd werden aan “gewone” partijen (die de normale huur konden betalen), ontstond het nijpende probleem van leegstand. De oplossing om dit tegen te gaan, het verhuren van de ruimtes voor niet-marktconforme prijzen – aan de onderkant van de markt, (door)starters en creatievelingen – vroeg daarmee wel om een minder traditionele initiatiefnemer, één die de risico’s wél kon en durfde te dragen.
Urban Resort is een afwijkende initiatiefnemer: een klein groepje idealisten, dat met hun exploitatie van dit gebouw geen winst voor ogen had. Urban Resort wilde met de transformatie van het Volkskrantgebouw een bijdrage leveren aan de culturele verlevendiging van Amsterdam. Urban Resort treedt op als verbindende schakel tussen het grote aanbod van leegstaande werk- en kantoorruimtes in en om Amsterdam, en de grote vraag naar bedrijfsruimte voor dolende groepen van kunstenaars, ambachtslieden en (door)startende ondernemers in de creatieve sector. Traditionele initiatiefnemers van ontwikkelingsprojecten – corporaties, ontwikkelaars en overheden – zagen rond 2008 wel het probleem van de vele leegstaande kantoorpanden, maar verkeerden niet in de mogelijkheid om deze ruimtes aan te bieden aan partijen die zich aan de onderkant van de markt bevinden. De gemeente is immers gehouden aan grenzen bij het risicodragend ontwikkelen van bedrijfspanden, en projectontwikkelaars en corporaties kunnen en willen de zakelijke risico’s meestal niet aangaan. Aangezien de ruimtes ook niet verhuurd werden aan “gewone” partijen (die de normale huur konden betalen), ontstond het nijpende probleem van leegstand. De oplossing om dit tegen te gaan, het verhuren van de ruimtes voor niet-marktconforme prijzen – aan de onderkant van de markt, (door)starters en creatievelingen – vroeg daarmee wel om een minder traditionele initiatiefnemer, één die de risico’s wél kon en durfde te dragen.
Programma
De doelgroep van Urban Resort was
begin 2007 de onderkant van de markt. In april 2007 startte de werving van kandidaat-huurders. Er werd hierbij gebruik gemaakt van het eigen netwerk en
bestaande wachtlijsten. Bovendien werd informatie verspreid onder verschillende
hogescholen. De tijd was echter krap en zodoende was men afhankelijk van
huurders die zich zouden aanmelden, op basis waarvan in korte tijd
verschillende functies over het gebouw werden verspreid. De horecagelegenheid
Canvas op de 7e werd geplaatst op de bovenverdieping. De gehele
begane grond was in eerste instantie bedoeld voor De Appel, maar deze trok zich
helaas terug. Vervolgens werd een andere huurder gezocht en gevonden met
maatschappelijke betekenis: Stedelijk Jongerenwerk Amsterdam (SJA) betrok begin
2008 het pand. Verder betrok in het najaar van 2008 een huurder de kelder, die
daar geluidsstudio’s en oefenruimtes creëerde. Ook worden verschillende ruimtes
geregeld gebruikt voor tijdelijke evenementen. Verdeeld over het gehele pand
werden verder vanaf medio 2007 al ateliers en andere werkruimtes verhuurd.
Zoals blijkt uit de komst van de verschillende huurders heeft de verhuur en
ontwikkeling van het Volkskrantgebouw gefaseerd plaatsgevonden en was er als
zodanig niet op voorhand sprake van een uitgedacht programma.
Urban Resort heeft zich
georganiseerd als Stichting en huurt vanuit deze rechtsvorm het
Volkskrantgebouw van de eigenaar Het Oosten (inmiddels Stadgenoot) voor de lage
prijs van €25 per m2.
De eerste subsidies kwamen vanuit Bureau Broedplaatsen van de Gemeente en bedroegen 70.000 aan voorbereidingskosten en 65.000 aan brandveiligheids-aanpassingen. Hiernaast stelde Bureau Broedplaatsen en Amsterdam Topstad samen nog eens 200.000 beschikbaar voor het instandhouden van het gebouw (met name bedoeld voor de verwarmings- en ventialatie-installaties). Stadgenoot droeg bovendien een subsidie van 200.000 euro aan voor het opknappen van de verouderde installaties en het in stand houden van het gebouw. De samen verworven 400.000 euro aan subsidies bleek echter onvoldoende om het gebouw wat betreft installaties en inrichtingen te bekostigen. Stadgenoot stelde zich daarop bereid nog eens 209.377 te lenen aan Urban Resort – de Gemeente wilde garant staan voor 50% van die lening. Ook verstrekte Stadgenoot nog een subsidie van 32.515 voor het maken van goede oppervlaktemetingen. Tot slot ontving Urban Resort van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten 20.000 euro voor het organiseren van Volksevents. Andere inkomsten verkreeg Urban Resort uit de verhuur van de ruimtes.
De eerste subsidies kwamen vanuit Bureau Broedplaatsen van de Gemeente en bedroegen 70.000 aan voorbereidingskosten en 65.000 aan brandveiligheids-aanpassingen. Hiernaast stelde Bureau Broedplaatsen en Amsterdam Topstad samen nog eens 200.000 beschikbaar voor het instandhouden van het gebouw (met name bedoeld voor de verwarmings- en ventialatie-installaties). Stadgenoot droeg bovendien een subsidie van 200.000 euro aan voor het opknappen van de verouderde installaties en het in stand houden van het gebouw. De samen verworven 400.000 euro aan subsidies bleek echter onvoldoende om het gebouw wat betreft installaties en inrichtingen te bekostigen. Stadgenoot stelde zich daarop bereid nog eens 209.377 te lenen aan Urban Resort – de Gemeente wilde garant staan voor 50% van die lening. Ook verstrekte Stadgenoot nog een subsidie van 32.515 voor het maken van goede oppervlaktemetingen. Tot slot ontving Urban Resort van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten 20.000 euro voor het organiseren van Volksevents. Andere inkomsten verkreeg Urban Resort uit de verhuur van de ruimtes.
Planning
In januari 2007 begonnen de onderhandelingen
tussen Het Oosten en Urban Resort, in april werd begonnen aan de werving van
nieuwe huurders en in juni namen de eerste huurders hun intrek. Zoals is
gebleken onder het kopje Programma was
het tijdsbestek kort en was er geen sprake van een rigide planning.
Locatie-eigenschappen en schaal
Een kantorencomplex van 10.000 m2
dat zich bevindt langs de Wibautstraat, die vanaf de jaren zestig een
belangrijke verkeersader werd. Gezien de gunstige ligging ten opzichte van het
centrum werd het ook een aantrekkelijke plek voor bedrijven, die zich er vanaf
deze periode vestigden. Aan het einde van de straat bevonden zich drie kranten:
Trouw, Volkskrant en het Parool.
De Wibautstraat wordt zodoende gekenmerkt door de verkeersdrukte en de grote kantoren. Rond 2002 werden plannen gevormd om de Wibautstraat, en dan met name de “Parooldriehoek” – gelegen tegenover het Volkskrantgebouw – te transformeren en verschillende gebouwen te slopen. Met de crisis stagneerden deze plannen en kregen andere initiatieven de ruimte. De Parooltoren, het Trouwgebouw en het Volkskrantgebouw kregen zo tijdelijke nieuwe invullingen. Als zodanig maakt de transformatie van dit laatste pand door Urban Resort deel uit van een grotere stedelijke vernieuwing, die noodgedwongen door de crisis een strategiewijziging heeft gekend. Urban Resort was, door Stadgenoot te benaderen, een voorloper in deze strategiewijziging.
Status
Loopt, maar met een contract tot
juni 2014. Het pand is inmiddels gekocht door Job Heimans van Magnificent 8,
die een creatief hotel gaat maken van het pand, waarbij het bedoeling is dat de
werkplekken voor creatievelingen behouden worden, evenals Canvas op de 7e, de horecagelegenheid op de bovenste etage.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten